UI vs. UX: Wat is belangrijker en waarom?
In de wereld van digitaal design horen we vaak de termen UI (User Interface) en UX (User Experience). Maar wat betekenen ze precies, en waarom zou de ene belangrijker zijn dan de andere?
In de wereld van digitaal design horen we vaak de termen UI (User Interface) en UX (User Experience). Maar wat betekenen ze precies, en waarom zou de ene belangrijker zijn dan de andere?
Bij JEX kon ik mijn ervaring in de uitzend- en recruitment weer ophalen. Er staan inmiddels 3 ATS projecten op mijn CV. Bij JEX is dat wel echt naar een nieuwe hoogtepunt gebracht en had ik de kans om een directe UX collega te begeleiden in zijn ontwikkeling.
Heb je ooit een product gebruikt dat zo intuïtief was dat je niet eens hoefde na te denken over hoe het werkte? Dat is de magie van goede UX (User Experience). Een goed ontworpen gebruikerservaring zorgt ervoor dat een product of dienst moeiteloos en prettig aanvoelt, alsof het vanzelf spreekt. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, maar achter die eenvoud schuilt een complex proces van ontwerp en strategie. Laten we eens dieper ingaan op waarom UX zo belangrijk is, en hoe ik bedrijven help om die ervaring te optimaliseren.
Dat copy meer impact kan maken dan design kwam een paar maanden geleden voor mij echt binnen. Het was bij een opdracht voor de webwinkel van de ANWB. De copy van de knop ‘Bestelling afronden’ in de winkelmand werd vervangen door ‘Verder met bestellen’. Dit hebben we drie weken getest op de helft van de bezoekers. Het resultaat was boven ieders verwachting.
Hoe en wat kom ik later op terug. Maar het was voor mij nu duidelijk. De kleinste stukjes tekst, microcopy, hebben de grootste impact.